Cara Mencegah Demam Denggi Yang Boleh Meragut Nyawa Anda !

07:23 0 Comments A+ a-

Assalam.

Sekarang ini dah banyakkan kes demam denggi yang berlaku di sekeliling kita ??Sekarang ini memang leka sikit ,dah terkena gigit nyamuk .Lagi bahaya kalau tu nyamuk aedes .Saya memang takut apabila mendengar berita rakan rakan terdekat yang terpaksa dimasukkan ke dalam wad disebabkan kes denggi ini .




Jadi , sebelum kena dekat batang hidung kita sendiri , kita kena pastikan bahawa kita cegah nyamuk aedes itu daripada membiak di kawasan berhampiran kita okay ?

Bagaimana denggi boleh berlaku ?

Kalau anda nak tahu biasanya demam denggi ini boleh tersebar melalui gigitan nyamuk yang berjangkit dengan salah satu daripada empat serotype virus denggi. Denggi merupakan demam yang boleh memberi kesan kepada bayi, kanak-kanak dan orang dewasa dengan gejala-gejala yang terdapat 3-14 hari selepas gigitan berjangkit.

Denggi tidak boleh merebak secara langsung dari seseorang kepada seseorang yang lain dan gejala gejala ringan yang biasa akan dialami ialah seperti demam ringan,  demam panas, sakit kepala yang teruk, sakit di belakang mata, sakit otot dan sendi, dan ruam.

Tiada vaksin atau ubat-ubatan tertentu setakat ini yang dapat merawat denggi. Orang yang mempunyai demam denggi perlu berehat, minum banyak air dan mengurangkan demam menggunakan panadol atau berjumpa doktor.

Denggi yang teruk (juga dikenali sebagai demam denggi berdarah)dan tanda tandanya boleh dilihat seperti demam, sakit perut, muntah berterusan, pendarahan dan kesukaran bernafas malah boleh membawa maut,. Diagnosis klinikal awal dan pengurusan klinikal yang teliti oleh pakar-pakar perubatan yang terlatih dan jururawat meningkatkan tahap hidup pesakit.

Cara Pencegahan Demam Denggi

Tinggal di perumahan yang berhawa dingin atau yang bertutup

 Ia adalah penting untuk menghalau nyamuk keluar dari rumah terutamanya pada waktu malam.

Hadkan aktiviti di luar

Elakkan berada di luar rumah pada waktu subuh, senja dan awal petang yang merupakan peak hour  nyamuk berada di luar.

Pakai pakaian pelindung.

Apabila anda pergi ke kawasan yang memang dipenuhi nyamuk, pakai baju lengan panjang, seluar panjang, sarung kaki dan kasut.

Gunakan penghalau nyamuk. 

Jaring boleh digunakan untuk pakaian, kasut, peralatan perkhemahan anda dan jaring katil. Anda juga boleh membeli pakaian yang sudah ada jaring di dalamnya. Untuk kulit anda, gunakan penghalau yang mengandungi sekurang-kurangnya kepekatan 10 peratus daripada DEET.(diethyltoluamide,sejenis bahan yang digunakan untuk menghalau nyamuk)

Buang air yang bertakung

Nyamuk memang cepat membiak di kawasan yang berair , jadi sebolehnya pastikanlah bahawa anda selalu memeriksa kawasan persekitaran rumah anda supaya bebas daripada masalah nyamuk aedes .

Rawat Demam Denggi Dengan Shaklee

Performance Drink

Bertindak untuk mengimbangi tahap elektrolit dan cas positif dan negatifdi dalam yang juga membantu untuk mengelakkan dehidrasi .Kalau anda nak tahu , demam denggi juga berpunca daripada kekurangan air dalam badan .Jadi , amalkan 8 gelas air sehari ya !!:)

Nutriferon Shaklee

Berfungsi sebagai imun booster yang membantu untuk melawat jangkitan kuman pada badan .Malah ia membantu untuk meningkatkan daya ketahanan anda terhadap kuman dan bakteria yang disebarkan oleh nyamuk aedes.

Jadi , jangan tunggu lagi !! Cepat , jom hubungi saya untuk dapatkan Nutriferon dan Performance Drink Shaklee anda ya !! Jangan menyesal nanti kalau tak dapat tingkatkan imun sistem anda :)Cepat hubungi saya :) Saya akan bantu anda mengatasi masalah anda In Sha Allah :)

Atau anda boleh sahaja teruskan pembelian hanya dengan satu klik sahaja lagi :)