Tips Atasi Masalah Semput Dan Lelah Supaya Tiada Lagi Masalah Sesak Nafas

21:58 5 Comments A+ a-



Berapa ramai yang mengalami masalah semput dan lelah ? Tak boleh buat kerja berat sikit mesti mulalah rasa sesak nafas . Dah cuba macam macam jenis ubat tapi tetap tak menjadi juga .Mungkin kita boleh ikhtiar cara lain untuk atasi masalah lelah dan semput anda :)Mana tahu lepas ini In Sha Allah anda dah boleh buang jauh jauh inhaler anda :)




Maksud Lelah Dan Semput

Semput dan lelah adalah sejenis penyakit yang terjadi yang berlaku semasa saluran pernafasan menjadi sempit. Biasanya bunyi yang dihasilkan akan menjadi lebih ketara apabila anda menghembus nafas daripada ketika anda menghirupnya (walaupun tidak semestinya). Bunyi yang disebabkan oleh udara yang dipaksa melalui saluran udara yang sempit daripada biasa. Saluran udara mengecil boleh disebabkan oleh:


  • Bronchospasm.  Ini bermakna otot dalam lapisan kontrak saluran pernafasan mula mengecut. Perkara ini terjadi disebabkan oleh kesan penyempitan (mengecutkan) saluran pernafasan.
  • Bengkak di bahagian lapisan dalam saluran pernafasan.
  • Banyak rembesan (lendir, dan lain-lain) di dalam saluran pernafasan.
  • Pertumbuhan yang tidak normal dalam saluran udara, seperti tumor (kanser).

Cara Mengatasi Masalah Lelah Dan Semput Dengan Bahan Tradisional

Madu

Madu adalah agen penyembuhan semula jadi dan juga mempunyai ciri-ciri anti radang dan anti-bakteria yang membantu dalam menghapuskan bakteria yang menyebabkan batuk dan juga mencegah keradangan yang menyebabkan asma.

Madu juga merupakan penggalak sistem imun da membantu dalam menghapuskan jangkitan asma dalam tempoh beberapa jam penyedutan dan pengambilan dalaman. Anda juga boleh mengambil satu sudu teh madu beberapa kali sehari untuk mengurangkan keradangan. Madu berfungsi paling baik jika diambil bersama-sama dengan jus halia atau bawang putih ulas kerana mereka juga mempunyai ciri-ciri anti bakteria dan anti-radang.

Bawang Putih

Digunakan untuk merawat beberapa penyakit seperti asma dan juga jangkitan bakteria seperti batuk, yang juga boleh menyebabkan mukus terkumpul di dalam tiub bronkial dan menyebabkan asma. Pengambilan 3-4 ulas bawang putih setiap hari jika anda mempunyai asma dapat mmbantu mengurangkan masalah anda.

Jika bau bawang putih itu mengganggu anda, anda boleh membuat rendaman dengan menghancurkan beberapa ulas bawang putih dan didihkan dengan secawan air.

Kopi

Kopi panas sememangnya bukan pilihan yang baik apabila anda mengambil kira akan kandungan kafein yang ada di dalam minuman tersebut. Walaubagaimanapun, bagi masalah asma, secawan kopi panas boleh benar-benar membantu dalam mengurangkan gejala asma. Minuman panas ini akan membantu dalam meleburkan kahak obstruktif dan kafein yang terdapat dalam kopi membantu dalam mengurangkan keradangan dan membuka saluran udara anda, sekali gus mengurangkan kesukaran bernafas.

Jus Lemon 

Jus lemon apabila diambil setiap hari akan mengawal penghasilan mukus dan mengelakkan saluran pernafasan daripada tersumbat yang kelak boleh menyebabkan masalah lelah dan semput ini.

Ambil satu sudu perahan limau atau jus limau pada setiap pagi untuk mencegah asma. Segelas jus lemon tanpa gula juga boleh membantu menjaga saluran udara yang jelas dan mengurangkan kejadian batuk dan demam.

Terapi Wap

Terapi wap adalah cara yang paling berkesan untuk menghilangkan kahak tebal dari saluran pernafasan. Anda boleh menggunakan periuk yang penuh dengan air yang mendidih untuk melakukan terapi ini. Tutup kepala dan periuk dengan kain yang tebal dan sedut asap melalui hidung dan mulut anda sekurang-kurangnya selama lima belas minit setiap sesi.

Ini akan membuka saluran udara sebagai wap cair kahak. Ingat untuk meludah kahak keluar. Selain itu ,mandi dengan air panas juga dapat membantu membuka saluran pernafasan anda yang sempit.

Atasi Semput dan Lelah Anda Dengan Set Kombinasi Shaklee

Omega Guard Shaklee

 Satu kajian di Universiti Indiana mendapati bahawa orang dewasa dengan asma berterusan yang mengambil satu suplemen minyak ikan Omega-3 yang kaya dengan setiap hari untuk tiga minggu menyebabkan fungsi paru paru mereka bertambah baik .

Penyelidik mendapati bahawa ketika mengambil ikan tambahan minyak sebanyak 3.2 gram asid eicosapentaenoic (EPA) dan 2 gram asid docohexaenoic (DHA) setiap hari-sampel lendir diambil dari peserta menunjukkan mengurangkan jumlah sel-sel pro-radang.

Kandungan DHA yang tinggi dalam Omega Guard Shaklee sudah tentu dapat mengurangkan keradangan yang berlaku untuk pengidap asma malah ia juga membantu untuk mengurangkan masalah kahak yang menyebabkan masalah sesak nafas.

Vitamin C Shaklee Sustained Release

Vitamin C terlibat dalam penghasilan hormon histamin dan prostaglandin, yang terlibat dalam bronchoconstriction (penyempitan ruang udara pada saluran pernafasan yang disebabkan oleh masalah sesak nafas.

Vitamin C adalah dianggap sebagai antioksidan utama dalam lapisan paru-paru dan saluran pernafasan. Pesakit asma telah terbukti mempunyai vitamin C pada tahap yang rendah. Beberapa kajian menunjukkan pengurangan gejala pernafasan dan peningkatan dalam fungsi pernafasan dengan vitamin C. Ia juga menunjukkan bahawa vitamin C boleh membantu menurunkan paras histamine mejadi lebih rendah. Kesan ini, bagaimanapun, hanya didapati berlaku apabila makanan tambahan terus dalam tempoh enam minggu.


Jadi , anda tunggu apa lagi ?Jom cepat atasi masalah lelah dan semput anda daripada semakin melarat !Jangan risau !Saya akan bantu anda untuk bebaskan diri anda daripada masalah ini . In Sha Allah .:) Cepat , hubungi saya sekarang :)

Jom atasi masalah semput dan lelah anda dengan satu klik sahaja lagi ! :)


















5 comments

Write comments
intanfarhana
AUTHOR
8 April 2017 at 01:16 delete

sharing yang menarik!

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
9 June 2020 at 06:51 delete

smoga sihat slalu ya....puan dh pakai penapis udara ??kat umah dah ade ke pasang cuckoo ?kalau belum sy bole bantu...nak pasang yg C model penapis udara tu bole sgt...sy uruskan pemasangan seluruh malaysia ...sabah srwak pun bole sbb order online je..dlm 48 jam ready dh utk staff dtg pasang.... penapis udara sgt bagus utk org ade asma tau..tapis kuman dn habuk tu....
Bila2 senang bolehlah layari fb sy https://www.facebook.com/pg/sue01116930576/posts/?ref=page_internal


semua promo cuckoo ade dlm tu...dan skrg cuckoo jugak offer sanitasi service tauu...boleh wsp sy 011-16930576.

antara langkah pencegahan asma adalah make sure rumah ade penapis udara..yg ni byr bulanan 70 lebih saja tidakla mahai dn membebankan tp bermanfaat kan utk menapis habuk dn kuman di udara..semua client sy sgt suke sejak pakai filter c model ni sbb udara makin bersih dn anak pun sgt kurg asma dn selesema.....akak bole pm sy ya...

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
7 October 2020 at 00:37 delete

Very good... Thank you

Reply
avatar
terang
AUTHOR
22 March 2022 at 03:15 delete

Radang Paru-paru sesak nafas (Copd)

Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
..........................................................................
Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring



Reply
avatar