Cara Menyembuhkan Luka Selepas Pembedahan Dengan Selamat Dan Berkesan

21:23 0 Comments A+ a-


     Luka pembedahan memang biasanya mengambil masa yang lama untuk sembuh dan pulih sekiranya tidak kena pada caranya .Malah sekiranya tidak dirawat , luka tersebut akan menyebabkan jangkitan kuman dan ianya sangat berbahayaKebiasaannya, orang orang yang berisiko tinggi untuk lambat sembuh lukanya terdiri daripada warga emas (berumur lebih daripada 60 tahun) ,pesakit yang kekurangan Vitamin C ,pesakit kronik yang menghidapi diabetes dan pesakit yang merokok.



Pemakanan Yang Membantu Untuk Merawat Luka

Makanan yang kaya vitamin C

Contoh termasuk: limau, buah beri, kiwi, lada dan brokoli.

Vitamin C adalah vitamin larut air yang tidak dihasilkan oleh badan kita dan perlu diambil daripada luar.Vitamin C memainkan peranan penting dalam proses penyembuhan dengan membina protein baru untuk kulit, tisu, tendon, ligamen dan salur darah.

Vitamin C juga membantu tubuh kita mengekalkan tulang rawan dan tulang tisu. Selain daripada ciri-ciri penyembuhan, vitamin C menawarkan perlindungan dalaman terhadap radikal bebas. Radikal bebas adalah molekul dalam badan kita yang boleh menyebabkan kerosakan yang ketara dan datang dari persekitaran luar kami, seperti makanan yang kita makan, bekerja intensiti tinggi (seperti berjalan), dan bahan kimia kita yang berada di persekitaran.

Makanan yang kaya dengan Vitamin A

Contoh termasuk: lobak merah, ubi keledek, skuasy musim sejuk dan bayam.

Vitamin A menggalakkan pengeluaran sel-sel darah putih dalam badan anda. Sel-sel darah putih membantu melawan jangkitan dan virus. Walaupun anda tidak mempunyai kecederaan visual seperti luka terbuka, badan anda masih akan bergantung kepada pengeluaran sel-sel darah putih untuk melindungi kecederaan dan meningkatkan kadar penyembuhan.

Makanan yang kaya dengan Omega-3 Asid Lemak

Contoh termasuk: salmon, biji rami, dan walnut.

Banyak kajian penyelidikan telah mendapati bahawa asid lemak omega-3 mempunyai keupayaan untuk mengurangkan keradangan  sehinggakan ubat tahan sakit yang lain dan ubat mungkin tidak diperlukan. Kebanyakan kajian ini telah dijalankan ke atas individu yang menghidap rheumatoid arthritis atau kes-kes lain keradangan melampau.

Hasil kajian ini menunjukkan bahawa banyak omega-3 yang berkualiti tinggi akan mengurangkan keradangan daripada kecederaan. Mengurangkan bengkak dan keradangan di sekitar kecederaan akan mengurangkan kesakitan yang mungkin anda akan alami dan menggalakkan proses penyembuhan.

Makanan yang kaya dengan zinc

Contoh termasuk: tiram, kacang, biji benih dan ayam.

Setiap tisu dalam tubuh anda mengandungi zinc; Oleh itu, zinc menjadi sangat penting dalam proses penyembuhan kecederaan. Zinc akan membantu badan anda menggunakan lemak dan protein yang anda makan untuk menggalakkan pertumbuhan dan penyembuhan tisu yang cedera. Zinc juga akan membantu menjaga sistem kekebalan tubuh yang kuat, sama seperti vitamin A, yang akan melindungi anda daripada jangkitan atau virus lain.

Makanan Kaya dengan Protein

Contohnya termasuk: rumput makanan daging lembu, ayam, dan telur.

Kecederaan kepada badan secara automatik meningkatkan permintaan protein untuk digunakan oleh badan. Protein diperlukan dalam pelbagai proses yang berlaku sebaik sahaja kecederaan terjadi dan melalui masa pemulihan kecederaan. Masa untuk penyembuhan itu terjadi bergantung kepada jumlah protein berkualiti tinggi yang diambil. Oleh itu, adalah penting bahawa pelari yang terluka menukar makanan mereka daripada karbohidrat yang tinggi kepada protein yang tinggi.

Supplemen Yang Bersesuaian Untuk Masalah Luka

Vivix Shaklee

Membantu untuk melindungi telomere di hujung kromosome dan memastikan sel dihasilkan dengan sempurna dan cantik . Malah , kandungan antioksidan yang tinggi di dalam Vivix Shaklee membantu untuk menghasilkan lapisan kulit baharu yang lebih cantik dan sihat.

Zinc Shaklee

Zinc diperlukan untuk pertumbuhan dan penyelenggaraan badan manusia. Ia didapati dalam beberapa sistem dan tindak balas biologi, dan ia diperlukan untuk fungsi imun, penyembuhan luka, pembekuan darah dan fungsi tiroid.Malah , zinc juga bertindak untuk menghasilkan enzim yang membantu untuk menghasilkan sel kulit yang baru.

Vitamin C Shaklee

Vitamin C, juga dikenali sebagai asid askorbik, diperlukan untuk sintesis kolagen. Ia juga merupakan antioksidan yang amat berkesan melindungi sel-sel daripada kerosakan oleh radikal bebas. Kajian telah menunjukkan bahawa vitamin boleh membantu mempercepatkan proses penyembuhan luka.

Energising Soy Protein (ESP)

Protein membantu badan dalam membaik pulih tisu yang rosak. Kekurangan protein telah terbukti menyumbang kepada kadar penyembuhan miskin. Apabila badan anda tidak mendapat unsur protein yang penting,badan mempunyai masa yang sukar membentuk kolagen. Kolagen amat penting untuk dihasilkan bagi membolehkan luka pembedahan lebih cepat sembuh .

Ingat , luka lambat sembuh juga merupakan salah satu Petanda Masalah Kencing Manis Yang Kronik . Atasi masalah ini dengan pengambilan supplemen Shaklee bermula hari ini :)

                                                                     ORDER SEKARANG