Cara Mengatasi Masalah Keputihan Wanita Yang Merisaukan

22:31 0 Comments A+ a-

Assalam .

Masalah keputihan ini memang sudah lazim akan berlaku pada setiap remaja perempuan yang mula meningkat umur dan mula akil baligh .Malah , golongan wanita yang sudah berkahwin juga turut tidak terkecuali daripada masalah keputihan ini . Ya , saya faham , masalah ini sememangnya menganggu aktiviti seharian kita kerana ianya membuatkan kita berasa sangat tidak selesa kan ?


Keputihan ataupun lendir putih yang keluar dari faraj wanita merupakan masalah biasa bagi wanita dari seluruh dunia.Keputihan ini dapat dikategorikan kepada dua jenis iaitu keputihan jenis fisiologis dan keputihan patologik.Keputihan fisiologis merupakan keputihan berwarna jernih atau krim yang tidak berbau dan tidak menyebabkan kegatalan kepada faraj .Kebiasaanya keputihan ini datang apabila remaja itu mengalami kesuburan sebelum haid.Manakala sebaliknya ,keputihan patologik pula merupakan keputihan berwarna kuning yang berbau busuk dan menyebabkan kegatalan .

Apakah Punca Berlakunya Keputihan Ini ??

Faktor Kebersihan

Kebersihan pada bahagian sulit perlulah dijaga dengan membasuh menggunakan air yang bersih dan memastikan ia sentiasa kering .Kelembapan pada bahagian sulit akan menyebabkan pertumbuhan dan jangkitan kuman serta kulat .

Faktor Hormon

-Pertumbuhan hormon oestrogen yang meningkat dalam kalangan ibu hamil memudahkan kulat untuk melekat pada bahagian dinding faraj.
-Penggunaan antibiotik untuk jangka masa yang panjang boleh menyebabkan bakteria semulajadi yang ada pada dinding faraj mati dan meningkatkan pertumbuhan patogen seperti kulat dan bakteria.

Faktor Gaya Hidup

Wanita yang mengamalkan aktiviti seksual yang tidak sihat misalnya melakukan aktiviti seks rambang dengan lebih daripada seorang pasangan lebih cenderung untuk terkena jangkitan kulat pada faraj .

Faktor Kesihatan

Golongan wanita yang menghidap masalah kencing manis , terdedah untuk mendapatkan penyakit keputihan kerana kandungan gula yang tinggi dalam rembesan faraj memudahkan pembiakan kulat pada faraj .Selain itu , golongan wanita yang mempunyai imun sistem yang rendah juga mudah untuk mendapat jangkitan faraj.

Antara Cara Mengatasi Masalah Keputihan 

-Pastikan bahagian faraj sentiasa dalam keadaan kering dan bersih
-Elakkan penggunaan alat pembersih faraj yang memiliki tahap keasidan yang tinggi dan menyebabkan kegatalan
-Sentiasa menukar tuala wanita ketika haid
-Gunakan panty liner ketika perlu sahaja
-Elakkan penggunaan seluar dalam yang ketat dan diperbuat daripada satin
-Kurangkan pengambilan makanan yang mempunyai gula yang tinggi

Sebagai seorang wanita , kecantikan itu bukan hanyalah sekadar pada luaran sahaja , kecantikan dari dalaman juga sangat penting untuk memastikan tahap kesihatan seseorang yang tinggi .Jadi , bagi mngatasi masalah keputihan ini , anda amat digalakkan untuk mengambil supplemen :

Alfafa Shaklee 
-Mencuci hati , darah serta usus .Sifat alfafa yang beralkali akan meneutralkan keadan badan yang berasid, membersihkan badan dan mencantikkan kulit .
-Memperbaiki keadaan hidung yang sensitif , kurap dan ulat air dengan berkesan .
-Baik untuk perubahan patologi badan dengan memperbaiki masalah salura penghadaman seperti ulser gastrik , hyperacidity dan kembung.

Garlic Complex
-Bertindak untuk meningkatkan sistem imun badan dan menghalang penyakit berjangkit seperti bakteria , kuman dan kulat yang boleh menyebabkan masalah keputihan .
-Menghalang alergi seperti hidung sensitif , alergi dan juga sinus.
-Meningkatkan sistem penghadaman 
-Menurunkan kolestrol
-Mengurangkan kadar glukos dalam darah
-Detoksifikasi

GLA Complex
-Meningkatkan kadar stamina dalam badan
-Meningkatkan sistem imun badan
-Meringankan bengkak yang terjadi akibat masalah arthritis
-Mengurangkan inflamasi kulit dan eczema
-Menstabilkan hormon di dalam badan





Jadi , anda masih nak ambil lewa dengan masalah yang anda hadapi sekarang ?? Ingat , cegah sebelum terlambat . Anda yang bertanggungjawab terhadap diri anda .Tetapi , sekiranya anda hendak mengubah nasib anda ,hendak merawat masalah anda sebelum melarat ,jangan malu dan segan untuk menghubungi saya .Saya akan berkongsi tips bersama anda dan memberikan konsultasi secara percuma dengan anda ! Tunggu apa lagi ? Whatsapp saya sekarang !!

Atau anda boleh juga teruskan pembelian dengan satu klik je lagi ! Lagi senang kan ??