Tips Atasi Masalah Jeragat Degil Supaya Encik Suami Sayang

06:34 3 Comments A+ a-

Assalam:)

Jeragat yang degil di muka sememangnya membuatkan kita berasa rendah diri apabila nak berhadapan dengan orang ramai kan ?Sudahnya , terpaksa gunakan make up yang tebal dan bedak yang banyak untuk menutup semua jeragat jeragat itu walaupun di hadapan suami sendiri .

Jeragat atau juga dikenali sebagai melasma merupakan sejenis masalah kulit yang sering berlaku dalam kalangan masyarakat Asia kita .Melasma boleh dikategorikan kepada Melasma Epidermal yang berada di lapisan kulit dan Melasma Dermal yang muncul sebagai tahi lalat yang timbul di kawasan muka.Biasanya , kedua dua jeragat ini akan muncul pada waktu yang sama .Ianya tidak berbahaya cuma sekiranya tidak diambil tindakan , kemungkinan besar ia akan membawa kepada kanser kulit.

Punca-punca Jeragat Terjadi

Sinaran UV
Pendedahan kulit kepada sinaran matahari boleh meningkatkan kepada penghasilan "melanoctes" iaitu sejenis pigmen yang berperanan dalam menentukan warna kulit . Namun peningkatan melanoctes ini akan menyebabkan kulit menimbulkan bintik bintik hitam yang kemudian menyebabkan terjadinya jeragat.

Perubahan Hormon
Kebiasaannya sewaktu hamil , hormon wanita hamil akan mengalami sedikit perubahan kerana penghasilan hormon progestrone yang tinggi .Malah , jeragat akan terjadi apabila hormon steroid kurang dihasilkan oleh kelenjar adrenal .

Barangan  Kosmetik Yang Tidak Sesuai
Penggunaan barangan kosmetik yang kurang sesuai dan mempunyai bahan kimia yang berbahaya juga membolehkan penghasilan jeragat untuk berlaku .Malah , cara bermake up yang tidak betul juga boleh menyebabkan jeragat.

Tidak mencuci muka
Sesetengah daripada wanita tidak menggunakan pencuci muka kerana beranggapan bahawa mereka tidak memerlukannya .Tidak ! Pencuci muka sangat diperlukan untuk membuang kotoran dan minyak berlebihan di kawasan muka yang boleh mengakibatkan liang pori tersumbat .

Cara Atasi Masalah Jeragat Anda 

Gunakan Pencuci Muka
Sebaiknya pilihlah pencuci muka yang berasaskan air dan cuci muka sekurang kurangnya dua kali sehari menggunakan pencuci .Pencuci muka berfungsi untuk membuang lebihan minyak yang berada di lapisan kulit .Bayangkan , kalau kita basuh pinggan , tapi tak guna sabun basuh , kotoran pada pinggan boleh hilang ke ?

Elakkan Berjemur Di Bawah Matahari
Kurangkan aktiviti di luar rumah seeloknya dari jam 12 tengahari sehingga jam 4 petang kerana pada waktu ini sinaran UV sangat berbahaya untuk kesihatan kulit . Sekiranya perlu untuk berada di luar ketika itu , gunakan losyen dan pelembap pelindung sinaran UV untuk melindungi kulit anda dari radikal bebas .

Make Up Dengan Cara Yang Betul 
Sebelum tidur , pastikan muka anda telah dibersihkan terlebih dahulu supaya kulit anda dapat bernafas dan menukar sel sel mati kepada sel sel hidup .Ingat , kulit pun makhluk Allah tau :)
Elakkan menggunakan bedak compact terlalu tebal dan elakkan penggunaan krim yang berasaskan minyak .

Cara Hilangkan Jeragat Dari Wajah Secara Tradisional

-Gunakan baking soda(Untuk kulit yang sensitif , sila elakkan)
-Gunakan perahan jus lemon
-Gunakan putih telur 

Tapi , jeragat ni lagi elok dan bagus kalau kita rawat dia daripada dalam .Macam mana ?Anda boleh amalkan pengambilan supplemen yang berikut :

Vitamin C Sustained Release :
-Menghasilkan kolagen dari dalam kulit
-Meratakan tona kulit muka
-Mencerahkan jeragat

Vitamin E :
-Melindungi kulit dari Sinaran UV berbahaya
-Kulit kelihatan awet muda
-Menghasilkan kolagen
-Memudarkan jeragat

GLA Shaklee:
-Membantu untuk menstabilkan hormon
-Mencerahkan kulit

Inilah antara kisah mereka yang telah menghapuskan jeragat dari wajah mereka .





Jangan tunggu sampai masalah jeragat anda dah melarat baru anda nak bertindak ! Usah risau , cepat hubungi saya untuk tahu tips yang lebih untuk buang terus jeragat dari wajah anda ! Usah segan , usah malu !Ingat , ini untuk kebahagiaan rumah tangga anda ,untuk anda ya,bukan saya ,bukan orang lain ! :)

Jom sama sama dapatkan kulit yang glowing dan bebas jeragat dengan hanya satu klik sahaja lagi !















3 comments

Write comments
Nor Sulhana
AUTHOR
4 November 2015 at 01:07 delete

SR Vitamin C tu memang bagus sangat. Bukan sahaja baik untuk kulit tapi bagus untuk tingkatkan pertahanan badan kita juga kan?

Nak Tau Tips Untuk Elak User Mulut. Klik Sini

Reply
avatar
Nor Sulhana
AUTHOR
4 November 2015 at 01:10 delete

SR Vitamin C tu memang bagus sangat. Bukan sahaja baik untuk kulit tapi bagus untuk tingkatkan pertahanan badan kita juga kan?

Nak Tau Tips Untuk Elak User Mulut. Klik Sini

Reply
avatar
4 November 2015 at 18:38 delete

Yup betul tu Puan Sulhana :)

Reply
avatar