2 Punca Gastrik Yang Anda Memang Tak Pernah Jangka !

21:04 3 Comments A+ a-


Ramai antara kawan kawan cik genius yang menghidapi masalah ulser perut atau gastrik ini .Pantang sikit makan pedas , terjangkau waktu makan , memang pucat muka masing masing .Ketika bulan puasa memang ramai yang nampak macam tak bertenaga disebabkan masalah gastrik ini .Kesian mereka .Kadang kadang sebab masalah gastrik je pun , terpaksa skip kuliah .






 Perut kita ini biasanya menghasilkan asid untuk membantu dalam penghadaman makanan dan untuk membunuh kuman (bakteria)di dalam perut. Asid ini bersifat menghakis, jadi sesetengah sel pada lapisan dalam perut dan bahagian pertama usus kecil (duodenum) akan menghasilkan mukus semula jadi.

Mukus ini bertujuan untuk melindungi lapisan perut dan duodenum.Biasanya kehadiran asid yang dihasilkan dengan mukus semulajadi ini sepatutnya perlu seimbang . Ulser boleh berkembang jika terdapat perubahan dalam keseimbangan ini, dan menyebabkan asid menghakis lapisan perut atau duodenum.

Dua Punca Gastrik Yang Perlu Diambil Tahu


Jangkitan Helicobacter pylori (H. pylori)


 Kajian menunjukkan bahawa 8 daripada 10 orang yang mengalami gastrik berpunca daripada jangkitan H. pylori adalah punca pada kira-kira 8 dalam 10 kes ulser perut. Lebih daripada satu perempat daripada penduduk di UK dijangkiti H. pylori pada peringkat tertentu dalam kehidupan mereka.  

Sebaik sahaja anda telah dijangkiti, melainkan jika dirawat, jangkitan biasanya kekal untuk sepanjang hayat anda. Dalam banyak orang, ia tidak menyebabkan masalah dan beberapa bakteria ini hanya hidup secara tidak langsung dalam lapisan perut dan duodenum.  

Walau bagaimanapun, pada sesetengah orang bakteria ini menyebabkan keradangan pada lapisan perut atau duodenum. Ini menyebabkan pertahanan mukus semulajadi akan terganggu yang membolehkan asid menyebabkan keradangan dan ulser.

Ubat-ubatan anti-radang - termasuk aspirin

 Ubat-ubatan anti-radang kadang-kadang dipanggil bukan steroid anti radang (NSAID). Terdapat pelbagai jenis dan jenama. Sebagai contoh, aspirin, ibuprofen, diclofenac,dan lain lain. Ramai orang mengambil ubat anti-radang untuk arthritis, sakit otot, dan masalah kesihatan yang lain. Aspirin juga digunakan oleh ramai orang untuk melindungi daripada pembekuan darah terbentuk.  

Walau bagaimanapun, ubat-ubatan ini kadangkalanya menjejaskan mukus untuk melindungi permukaan perut dan membolehkan asid menghakis dinding perut. Kira-kira 2 dalam 10 pesakit gastrik adalah disebabkan oleh ubat-ubatan anti-radang.Jadi , kurangkan pengambilan ubat anti radang yang boleh menyebabkan gastrik pada diri anda.

Tiada Lagi Masalah Gastrik dengan Set Gastrik Shaklee

1.ESP Shaklee

ESP ini bagus untuk menghilangkan masalah gastrik kita .Kenapa ?Kerana ESP ini bersifat alkali .Gastrik yang kita alami itu disebabkan oleh asid yang berkumpul secara berlebihan di dalam perut ,jadi apabila asid bertindak balas bersama dengan alkali , ia akan menghasilkan sifat neutral pada dinding perut kita .

ESP ni juga membantu untuk menghasilkan sel sel baru dan kulit baru pada dinding perut kita . Jadi walaupun asid dah berkurangan menghakis dinding perut , tetapi dinding perut akan semakin menebal dengan sel baru semula.

2.Ostematrix

Ostematrix ini kan memang kaya dengan kandungan kalsium . Kalau anda nak tahu , kalsium ini bersifat alkali yang dapat meneutralkan si asid .Malah , ostematrix juga dapat menguatkan sistem tulang di dalam badan kita juga tau .

3. Vitamin B Complex

Vitamin B ini lebih dikenali sebagai vitamin anti stress yang bertujuan untuk mengurangkan tekanan yang dialami oleh si pesakit .Malah , kalau anda nak tahu kan , vitamin ini juga dapat menghilangkan rasa sakit yang dialami oleh si penghidap gastrik .

Kalau nak dibandingkan dengan pil penahan sakit , sangat berbahaya untuk mengambil pil pil tersebut kerana pil tersebut mempunyai kesan jangka masa yang panjang yang mungkin boleh merosakkan sistem tubuh badan dan juga fungsi buah pinggang .Malah , pada kesakitan yang seterusnya , anda mungkin terpaksa menaikkan lagi dos pil yang diambil.

 4.Peppermint Ginger Plus

 Mengandungi kandungan halia dan daun pudina yang dapat memberikan kelegaan pada perut anda .Malah , kalau anda nak tahu peppermint ginger plus ini sangat bagus untuk membantu proses pencernaan semulajadi tau .Yang lagi seronoknya ialah ia boleh juga diambil oleh mereka yang mengalami masalah mabuk kereta , laut dan sebagainya.





   






3 comments

Write comments
20 July 2017 at 20:04 delete

Gastrik tak boleh dibiarkan..kalau tak rawat, ia mungkin boleh memudaratkan..
Terima kaih di atas perkongsian.

Cara Atasi Kejang Otot Secara Semulajadi

Reply
avatar