Tips Penjagaan Gigi Dan Cara Menghilangkan Sakit Gigi Dengan Mudah

02:19 1 Comments A+ a-

Assalammualaikum .

Sakit gigi sememangnya sangat merisaukan kita lagi lagi bila sakitnya itu sampai ke kepala .Nak buat kerja satu apa pun tak boleh .Lepas itu kena ambil MC pula tu sebab sakit gigi .Kalau si pelajar sakit gigi , lain pula kisah dia . Terpaksa ponteng kuliah semata mata sebab masalah ini.



Saya memang faham sangat kalau sesiapa pernah mengalami rasa sakit gigi . Ya Allah , sakitnya hanya Tuhan sahaja yang tahu..Pernah sekali itu, kelas chemistry nak belajar tajuk baru . Ma Sha Allah , peritnya sakit gigi dan gusi bengkak waktu tu .Ish3...

Memang kerap saya kena gusi bengkak time dulu dulu..Tapi itu dulu ,dalam semingu memang akan kena dua tiga kali , tapi disebabkan sekarang ni dah amalkan Vitamin C ,dah lain dah cerita dia .Gusi bengkak dah tak ada lagi dah :)

Punca Sakit Gigi Yang Anda Kena Tahu


  • Kerosakan gigi
  • Gigi yang bernanah
  • Gigi patah
  • Jangkitan pada gusi


Simptom Sakit Gigi


  • Sakit gigi yang mungkin tajam, berdenyut, atau yang berterusan. 
  • Pada sesetengah orang, keputusan sakit hanya apabila tekanan dikenakan ke gigi.
  • Bengkak di sekeliling gigi
  • Demam atau sakit kepala

Tips Mencegah Sakit Gigi Dan Gusi

1. Berus Gigi 2 Kali S ehari.


 Cukup mudah, bukan? Jangan memandang rendah kepentingan berus gigi ini tau. Ini adalah satu langkah yang mudah yang tidak boleh diabaikan. Memberus gigi pada waktu pagi dan sekali lagi pada waktu malam adalah penting untuk mengeluarkan plak dan bakteria yang membawa kepada kerosakan gigi dan penyakit gusi.

2. Floss Gigi Setiap Hari !


Memberus gigi sahaja memang tak lengkap kalau tak flos gigi kita sekali. Floss boleh sampai ke celah yang terlalu kecil untuk bulu berus anda, jadi ia adalah satu langkah yang perlu untuk mulut yang bersih.

Plak akan terbina di kawasan kecil di antara gigi dan gusi di sekeliling mulut anda dan sering menyebabkan kerosakan gigi dan penyakit gusi.

3.Kurangkan Gula !


Makanan yang bergula dan berkanji merangsang tindak balas di dalam mulut anda yang membawa kepada kerosakan gigi. Gula bertindak balas dengan bakteria yang ada di dalam air liur anda untuk membentuk asid yang menghakis enamel gigi anda yang merupakan lapisan perlindungan luar gigi anda.

4.Jangan Abaikan Ubat Kumur.


 Untuk rangsangan tambahan kepada rutin kebersihan mulut anda, bilas dengan ubat anti-bakteria.Ramai orang yang memang tak amalkan berkumur dengan ubat kumur ini .Yang biasa jenama ubat kumur terkenal ialah Listerine.

Berkumur dengan ubat kumur ini memadai apabila dilakukan setiap kali kita memberus gigi sebelum tidur .Biasanya saya cuma kumur guna air paip sahaja .Hehe.


6. Jangan Lupa Berus Lidah !

 Jangan lupa dengan lidah kita ! Bakteria dalam mulut kita ini ada juga yang berkumpul pada lidah kita .Jadi gunakan berus gigi anda dan gosok tanpa menggunakan berus gigi.

Mengosok lidah juga dapat memberikan nafas atau bau mulut yang lebih baik dan dapat membuang kuman dan bakteria yang berbahaya.

Gigi Lebih Sihat Dengan Set Gigi Shaklee

Set Gigi Sihat ini terdiri daripada :

Vitamin C :

Berfungsi untuk membantu mengurangkan kesakitan pada gusi yang disebabkan oleh masalah gigi .Malah , sangat sesuai untuk diambil oleh orang yang selalu mengalami pendarahan pada gusi apabila menggosok gigi .

B Complex :

Membantu untuk mengurangkan tekanan yang dirasai oleh gigi dan juga dapat memberikan rasa bertenang pada si pesakit yang mengalami masalah gigi dan juga gusi . Malah kalau anda nak tahu , B Complex juga mampu melegakan stress yang dialami oleh si pesakit gigi.

Ostematix Shaklee :

Kandungan kalsium di dalam Ostematrix mampu untuk menguatkan gigi dan juga menghasikan gigi yang sihat .Malah , kandungan magnesium yang ada juga dapat membantu untuk mengoptimumkan penyerapan kalsium pada bahagian gigi.

Vitamin vitamin ini memang perlu diambil melalui makanan tambahan sebab vitamin tersebut memang tak dihasilkan oleh badan kita .

Nak harapkan ubat doktor bukanlah saya kata tidak bagus . Tetapi ikut pengalaman saya , waktu itu bercuti di Cameron Highlands , tiba tiba gusi ini boleh pula buat hal bengkak time holiday tu .Mujurlah ada klinik yang masih buka pada 9 malam waktu itu .Kalau dah ada Set Gigi ini dalam handbag , tak ke lagi mudah ?

Dahlah halal , bebas bahan kimia pula tu !

Walaubagaimanapun , jangan lupa untuk berjumpa dengan doktor ya untuk dapatkan details tentang masalah gigi anda !

Berminat nak cuba Set Gigi Shaklee ?Jom hubungi saya ! Atau anda boleh teruskan pembelian dengan hanya satu klik sahaja lagi !









1 comments:

Write comments
Seo
AUTHOR
10 December 2021 at 00:24 delete

Terima kasih atas kongsian cara gosok gigi dengan betul.

Gigi rosak makan gula? Tak apa, gunalah berus gigi elektrik terbaik di Malaysia - Brudee!

Reply
avatar