Cara Menghilangkan Migrain Anda Supaya Tak Perlu Ponteng Kuliah Lagi

18:03 0 Comments A+ a-

Assalammualaikum .



Masalah migrain sememangnya sangat tak disukai ramai kan ?Lagi lagi bila kita ada event yang sangat penting atau ada exam dan sebagainya . Bila terkena migrain memang semestinya kita akan rasa macam nak habiskan masa untuk tidur sahaja kan ?Nak tahu tidak macam mana saya atasi masalah migrain saya ?Jom baca :D

Apakah Itu Migrain ?

Migrain adalah satu keadaan yang sangat  kompleks dengan pelbagai gejala. Bagi kebanyakkan orang ciri utama bagi migrain adalah sakit kepala yang sangat menyakitkan. Gejala lain yan dapat dirasi ialah :


  1. Penglihatan yang kabur 
  2. Sensitiviti terganggu kepada cahaya, bunyi dan bau
  3. Rasa sakit dan muntah. 

Kebanyakan orang dengan migrain akan mengaalami sakit kepala yang teruk yang boleh bertahan antara empat jam dan tiga hari. Sakit kepala boleh berlaku pada satu atau kedua-dua belah kepala anda dan merupakan denyut, sakit berdenyut atau terhantuk. Aktiviti harian anda biasanya akan membuat sakit yang lebih teruk, contohnya berjalan atau menaiki tangga. Anda juga mungkin berasa sakit atau muntah semasa migrain, dan anda mungkin mendapati anda akan lebih sensitif kepada cahaya dan bunyi bising.


Peringkat Migrain

Salah satu perkara yang membuat migrain yang berbeza daripada lain-lain jenis sakit kepala adalah bahawa ia mempunyai peringkat yang jelas. Antara peringkat migrain yang boleh dilihat :

Peringkat petanda :

 Anda mungkin berasa letih, mengidamkan makanan manis, mempunyai perubahan mood, berasa dahaga atau mempunyai leher yang tegang. Keadaan ini boleh bertahan sehingga 24 jam.

Peringkat Aura:

 Kira-kira satu dalam tiga orang mempunyai gejala aura (visual atau perubahan deria). Ini boleh bertahan dari beberapa minit sehingga satu jam.

Peringkat serangan utama:

Ini adalah apabila anda mempunyai sakit kepala dan gejala-gejala lain seperti loya. Peringkat ini boleh berlangsung antara empat jam sehingga tiga hari.

Resolusi dan peringkat pemulihan:

Ini adalah apabila migrain pudar. Ini biasanya berlaku secara perlahan-lahan, walaupun migrain yang kadang-kadang boleh berhenti tiba-tiba, jika anda muntah sebagai contoh.

Antara Punca Punca Migrain

Migrain mungkin disebabkan oleh perubahan dalam sistem otak dan interaksi dengan saraf trigeminal, laluan sakit utama.

Ketidakseimbangan dalam kimia otak  termasuk serotonin,hormon yang membantu mengawal sakit di sistem saraf anda juga mungkin terlibat.

Tahap serotonin menurun semasa serangan migrain. Ini boleh menyebabkan sistem trigeminal otak anda untuk melepaskan bahan-bahan yang dipanggil neuropeptides yang pergi ke lapisan luar otak anda (meninges). Hasilnya ialah kesakitan sakit kepala.


Perubahan hormon pada wanita.

Turun naik dalam tahap penghasilan estrogen seolah-olah mencetuskan sakit kepala dalam ramai wanita dengan migrain. Wanita yang mempunyai sejarah migrain sering melaporkan sakit kepala sebaik sahaja sebelum atau semasa tempoh mereka datang haid, apabila mereka mempunyai penurunan utama dalam estrogen.

Lain-lain mempunyai kecenderungan yang meningkat untuk menghidapi migrain semasa mengandung atau menopaus.

Makanan

 Keju berusia, makanan masin dan makanan yang diproses boleh mencetuskan migrain. Melewatkan makan atau berpuasa juga boleh mencetuskan serangan.

Bahan perisa makanan 

Aspartame pemanis dan monosodium glutamat pengawet yang terdapat dalam banyak makanan, boleh mencetuskan migrain.

Minuman

Alkohol, terutamanya wain, dan minuman yang sangat berkafein seperti kopi dan nescafe  boleh mencetuskan migrain.

Tekanan dan stress

 Tekanan di tempat kerja atau rumah boleh menyebabkan migrain.

Perubahan dalam corak bangun tidur 

Tidur hilang atau mendapat terlalu banyak tidur boleh mencetuskan migrain pada sesetengah orang,

Macam mana nak atasi migrain saya ??

Haaa , mesti ramai tak tahu macam mana nak atasi masalah migrain bukan ?
Sebenarnya cara yang paling mujarab memang tidur je .Hehe . Tapi kalau seminggu itu sampai dua tiga kali kena migrain , takkan nak terperap tidur dalam bilik je kan ??

Apa kata , anda cuba amalkan supplemen ini :

B Complex :

Sesetengah pakar berpendapat bahawa migrain boleh berlaku apabila saluran darah di otak membengkak dan saraf berhampiran tertekan yang boleh menyebabkan kesakitan sakit kepala.

Kandungan Vitamin B12 (cobalamin) di dalam Vitamin B Complex adalah penting untuk fungsi normal sistem saraf anda dan untuk pengeluaran sel darah merah yang dapat membantu mengurangkan masalah migrain anda.

Ostematrix Shaklee:

Mengikut kajian , migrain boleh dikaitkn dengan kekurangan magnesium di dalam badan kita kerana peranan magnesium dapat membantu untuk menstabilkan dinding saluran darah. Magnesium juga merupakan mineral penting apabila ia datang untuk membantu anda untuk tidur.

 Corak tidur yang tetap  sangat penting untuk penghidap migrain. Magnesium juga membantu dalam sintesis protein, dan memastikan tulang anda kuat dan membantu mengekalkan saraf yang normal dan fungsi otot yang lebih baik.

Magenesium biasanya akan dibuang sekali sedikit demi sedikit daripada badan kita apabila kita membuang air besar dan kecil . Oleh itu , kita sememangnya digalakkan untuk mengambil mineral ini bagi menggantikan magenesium yang telah hilang .

So , anda tunggu apa lagi ?? Jangan sampai kuliah kita skip , kerja kita ponteng , anak anak dan ahli keluarga terabai hanya disebabkan satu masalah yang kita hadapi .Migrain ! Ambillah langkah yang lebih selamat untuk diri anda dan keluarga ! Jangan ragu ragu ! Anda yang menentukan kehidupan anda . Jangan lupa untuk hubungi saya bagi mendapatkan vitamin anda beserta dengan konsultasi percuma :)