Tips Mengatasi Sistem Penghadaman Yang Tidak Lancar Dan Teratur

22:05 3 Comments A+ a-

Assalammualaikum .

Bila bercerita soal masalah penghadaman ,Ramai yang pandang endah tak endah sahaja kan ?Sedangkan ini melibatkan tahap kesihatan tubuh badan mereka .



 Mungkin mereka tahu sebenarnya mereka ada masalah penghadaman tapi saja malas nak ambil tahu. Banyak saja cara sebenarnya yang boleh membantu untuk mengatasi masalah penghadaman yang tak teratur.

1.Jangan Lupakan Diet Yang Tinggi Serat !

Menurut seorang pakar diet berdaftar di Marblehead,seseorang yang mengamalkan diet yang tinggi serat dan kaya dengan bijirin penuh, sayur-sayuran, kekacang, dan buah-buahan boleh meningkatkan kesihatan pencernaan mereka.

Diet yang tinggi serat membantu untuk membolehkan makanan bergerak melalui saluran penghadaman anda dan mengurangkan risiko anda untuk mendapat sembelit.Malah , pengambilan diet serat yang tinggi dalam pemakanan dapat mengelakkan anda daripada masalah buasir dan usus terganggu.

2.Ambil Peka Dengan Jenis Serat 

Dapatkan kedua dua jenis serat larut dan tidak larut. Adalah penting untuk mengambil kedua-dua jenis serat yang masing-masing akan membantu sistem pencernaan anda dengan cara yang berbeza.


  • Serat tidak larut, dikenali sebagai pelawas.Ianya memang tidak boleh dicerna oleh badan dan membantu untuk melancarkan sistem pencernaan .Malah , serat ini juga membantu untuk melegakan sembelit yang dialami oleh seseorang.Contoh contoh serat tidak larut ialah sayuran yang berdaun hijau, ubi kentang , kulit buah dan makanan kekacang.
  • Serat larut ini pula dapat membantu menyerap air di dalam najis .Hal ini mengelakkan seseorang daripada membuang air yang cair .Malah serat larut ini sangat berguna untuk kesihatan jantung dan dapat mengawal paras glukosa di dalam darah .Antara contoh serat larut air ialah buah buahan seperti epal ,pear dan beri,sayur sayuran seperti timun dan sederi.

3.Hadkan Pemakanan Yang Berlemak 

Sebenarnya kalau anda nak tahu ,makanan berlemak ini lebih cenderung untuk melambatkan proses pencernaan dan akan membuatkan anda lebih mudah untuk mendapat sembelit.

 Tetapi oleh kerana lemak juga amat penting untuk badan anda , jadi pengambilan makan berlemak yang terkawal boleh diambil bersama makanan yang tinggi serat .Kombinasi ini lebih baik dan membolhkan sistem pncernaan menjadi lebih teratur.

4.Pilih Daging Tanpa Lemak. 


Protein adalah bahagian penting daripada diet yang sihat, tetapi  lemak daging boleh menyebabkan pencernaan yang tidak teratur. Apabila anda makan daging, pilih potongan tanpa lemak, seperti ayam tanpa kulit.

5.Makan Mengikut Jadual

Jangan sesekali anda skip jadual makan anda .Terutamanya waktu sarapan kerana ia boleh menyebabkan masalah obesiti.Malah , makan mengikut jadual juga sangat baik untuk membantu usus anda bekerja ikut masa.

6.Minum Air Masak 

Minum banyak air adalah baik untuk kesihatan sistem penghadaman anda.Air dalam sistem pencernaan dapat membantu menghilangkan lemak dan serat larut dan membolehkan bahan-bahan ini untuk dibuang daripada badan dengan sangat mudah.

7.Amalkan Senaman Yang Betul 

Bersenam secara teratur dapat membantu  sistem pencernaan anda dan juga mengurangkan sembelit," kata Adams. Dan senaman juga boleh membantu anda mengekalkan berat badan yang sihat yang juga baik untuk kesihatan pencernaan anda.

Malah , senaman yang teratur juga dapat mengurangkan tekanan dan juga membolehkan anda meningkatkan keyakinan diri anda supaya terus berfikiran positif.

Sistem Penghadaman Lebih Teratur Dengan Set Penghadaman Shaklee

ESP Shaklee

Dapat membantu untuk memberi rasa kenyang dengan lebih lama dan membantu untuk mereka yang hendak mendapatkan berat badan yang ideal.Malah , protein ini juga sangat membantu untuk memberikan kulit cantik dan gebu.

DTX Shaklee

Pengambilan DTX Shaklee secara konsisten dapat membantu untuk proses detoks badan secara semulajadi dengan lebih mudah .Malah , kalau anda hendak tahu , toksin dan racun daripada badan juga dapat dibuang daripada badan anda dengan lebih mudah ,

Herb Lax Shaklee

Herb Lax Shaklee sangat membantu untuk mereka yang mngalami masalah penghadaman dan pencernaan . Pengambilan Herb Lax yang konsisten dapat mengempiskan perut kerana ia turut melakukan proses detoks di dalam badan .

Peppermint Ginger Plus 

Kalau anda nak tahu , angin di dalam badan juga sangat menganggu sistem pencernaan anda . Dengan membuang angin di dalam badan anda , sistem penghadaman dan pencernaan akan lebih mudah dan teratur ,Malah , ia juga dapat membantu untuk masalah loya dan juga gastrik.

Anda berminat untuk dapatkan sistem penghadaman yang lebih baik dan sihat ? Ataupun anda berminat nak menjana pendapatan dari rumah bersama saya ? Jom hubungi saya !!

Ataupun anda boleh teruskan pembelian dengan satu klik sahaja lagi !





3 comments

Write comments
y i e n
AUTHOR
14 December 2015 at 19:39 delete

Thanks for sharing :)

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
16 December 2015 at 00:52 delete

Hihi . Sama sama dear :)

Reply
avatar
Unknown
AUTHOR
16 December 2015 at 00:53 delete This comment has been removed by the author.
avatar