3 Tanda Awal Anda Menghidap Masalah Buah Pinggang Yang Serius

17:35 1 Comments A+ a-


Masalah buah pinggang bukanlah sesuatu yang boleh dianggap ringan mahupun dipandang remeh . Masalah ini mampu memberikan impak yang besar dalam kehidupan seseorang . Pada zaman ini , lagi2 dengan kos sara hidup yang semakin meninggi , sudah tentu kos pembiayaan juga tidak akan ketinggalan untuk meningkat. Di sini , cik genius akan sharekan tips antara tanda2 awal anda menghidap masalah buah pinggang,



1.Letih Dan Lesu Sepanjang Masa

Ini disebabkan oleh kegagalan buah pinggang untuk menapis segala toksin dan bahan bahan asing dari dalam darah dan ini akan membuatkan anda sentiasa berasa lesu , gagal untuk memberikan sepenuh tumpuan dan lemah.

2. Kerap Membuang Air Kencing

Ini boleh disebabkan oleh masalah buah pinggang dan juga kencing manis . Apabila buah pinggang gagal berfungsi , pundi kencing akan sukar untuk dikawal dan anda akan merasa tidak selesa kerana asyik kerap keluar dan masuk ke bilik air.

3. Otot Selalu Menjadi Kebas Dan Kejang

Apabila buah pinggang gagal berfungsi , kadar keluar masuk mineral kalsium dan potassium akan menjadi lebih tidak terkawal . Kalsium digunakan untuk mengawal pengecutan dan pengembangan otot badan manusia . Seandainya kalsium tidak dapat diseimbangkan di dalam badan , muscle cramp akan kerap berlaku .

Baru baru ini , anak jiran cik genius dimasukkan ke dalam hospital disebabkan kebocoran buah pinggang sedangkan beliau baru berusia 20 an . Nampak tak , penyakit sekarang ini tak mengenal usia dah,apatah lagi sekiranya kita tidak menitikberatkan gaya hidup sihat dan pemakanan yang seimbang dan betul .

Tanda Awal Anda Menghidap Masalah Buah Pinggang Yang Lain

  • Selalu sakit belakang
  • Bengkak di sekitar pergelangan kaki dan tangan
  • Nafas menjadi lebih pendek
  • Pening kepala
  • Kulit menjadi gatal gatal
  • Kuantiti air kencing yang sedikit
  • Sawan
  • Sakit dada

Inilah antara tanda yang dapat cik genius kongsikan dengan anda semua . Namun , kesilapan yang seringkali berulang dilakukan oleh sesetengah pihak ialah mereka tidak mengambil endah dan hanya memandang rendah akan tanda tanda awal masalah kencing manis ini .Sedangkan , tanda tanda awal ini sekiranya diabaikan ianya akan menjadikan masalah ini lebih melarat malah boleh menyebabkan buah pinggang sehingga dibuang .

Antara Ujian Dan Rawatan Yang Dijalankan Untuk MengenalPasti Masalah Buah Pinggang

  • Ujian Air Kencing (Urinalysis)
Tujuan sampel air kencing ini diambil adalah untuk melihat ketidakbiasaan tahap protein dan gula yang ada di dalam kandungan air kencing. Ujian ini juga adalah untuk mengukur tahap sel darah merah dan sel darah putih. Ada juga ujian yang dilakukan untuk melihat kuantit air kencing sama ada ianya normal atau tidak.

  • Sampel Sel Darah
Ujian ini bertujuan untuk mengukur dan melihat bahan bahan yang ditapis oleh buah pinggang. Sebagai contoh, sekiranya tahap Blood Urea Nitrogen( BUN) dan Creatinine (Cr) yang tinggi akan mengakibatkan masalah kegagalan buah pinggang.

  • Sample Tisu Buah Pinggang
Untuk kaedah ini, biopsi buah pinggang akan dijalankan dan kebiasaanya dilakukan ketika pesakit dalam keadaan sedar. Dengan bantuan Xray atau ultrasound, doktor akan mencari lokasi buah pinggang dan mengambil tisu buah pinggang mengunakan jarum biopsi.

"Alah, manusia kan boleh hidup satu buah pinggang."

"Tak apalah , dah nasib badan aku . Aku redha."

Menyerah sebelum berjuang ? Ohh , itu bukanlah moto hidup kita bukan ? Ya betul . Itu memang ujian untuk kita , tapi tiada salahnya seandainya kita berusaha untuk menyembuhkan dan mencari ikhtiar untuk penawar kepada masalah ini .

Bagaimana Vivix Shaklee Membantu Merawat Masalah Buah Pinggang?

Mengurangkan Tekanan Oksidatif Pada Sel

Tekanan oksidatif terjadi apabila adanya lebihan radikal bebas di dalam sel yang tidak seimbang dengan antioksidan semulajadi di dalam badan. Vivix yang kaya dengan Resveratrol bertindak sebagai antioksidan yang berfungsi untuk melindungi sel dari serangan radikal bebas dan bakteria. Antioksidan akan bertindak untuk meneutralkan radikal bebas yang berbahaya untuk sel badan .

Lihat sini untuk maklumat lanjut.

Memperbaiki Struktur Buah Pinggang

Setiap sel tubuh badan akan diserang sehingga memusnahkan DNA dari pengkalan data lagi dan ini menyebabkan 'typo' di mana maklumat genetik asal sel telah berubah.Resveratrol bertindak sebagai antioksidan yang melindungi telomere di hujung DNA dari serangan radikal bebas yang memusnahkan sel nephron buah pinggang.

Lihat sini untuk maklumat lanjut.

Memberi Tenaga Kepada Pesakit

Resveratrol menggalakkan proses biogenesis iaitu pembentukan baru organel mitokondria. Mitokondria berfungsi untuk menghasilkan tenaga kepada sel badan untuk menjalankan prosesnya secara semulajadi.Apabila kecekapan sel mitokondria menurun , maka fungsi sel badan juga akan menurun.Berdasarkan kajian, sel otot semakin meningkat disebabkan peningkatan tenaga selepas penggunaan resveratrol dilakukan ke atas pesakit.











Saya bukanlah hendak mengajak anda supaya tinggalkan rawatan dialisis mahupun mengambil sebarang rawatan di hospital atau klinik . Yang telah didiagnos oleh doktor, saya sarankan anda ikutlah nasihat doktor sebaiknya sambil mengamalkan kehidupan yang lebih sihat. Dengan Vivix Shaklee , anda boleh membantu diri anda untuk mengelakkan daripada sebarang penyakit yang memudaratkan diri anda. Jangan tunggu lagi, ambil peluang ini untuk menaiktarafkan kesihatan anda.

********************






1 comments:

Write comments
keafirza
AUTHOR
25 September 2018 at 23:36 delete

Orang selalu ambik mudah dengan tanda-tanda awal ni. Good writing sis.

Reply
avatar